image1-300x300Stel je voor dat je brandwonden oploopt, dat is verschrikkelijk, enig lichtpuntje is dat je in Nederland hele goede brandwondenzorg krijgt. Maar stel je voor dat je militair bent en op uitzending brandwonden oploopt. Je bevindt je in afgelegen gebied, dus het brandwondencentrum in Groningen, Beverwijk of Rotterdam is geen optie. Dan moet je vertrouwen op de artsen en verpleegkundigen op de militaire basis.

Daarom trainden we deze week 100 militair artsen en verpleegkundigen. Niet alle middelen zijn aanwezig als je op uitzending bent dus daarom gaven de brandwondenartsen- en verpleegkundigen praktisch tips en trucs. Een pittige training want zodra je grootste orgaan, de huid, kapot is, reageert heel het lichaam daarop. De beschermlaag is weg en dat betekent dat je vatbaar bent voor bacteriën en je lichaamstemperatuur ontregeld raakt omdat je geen warmte meer vasthoudt.

Nieuwsgierig welke onderwerpen allemaal aan bod kwamen?
– Eerste hulp en opvang
– Inhalatietrauma
– Shockpreventie & vochtbeleid
– TVLO en diagnostiek van de brandwond
– Behandeling van (tweedegraads) brandwonden, chirurgische behandeling van brandwonden zowel kleine, algemene en brandwonden in noodsituaties
– Wondverzorging & behandeling
– Brandwonden & infuus berekenen.

Alle militairen hebben de training met goed gevolg afgelegd!

Vind je het werk van de Brandwonden Stichting ook belangrijk? Kijk hier hoe jij mee kunt helpen.