sidney-origineel“Daar ligt een mummie.” Dat was wat Sidney van Leeuwen dacht toen hij zichzelf voor het eerst zag nadat hij zwaargewond was geraakt bij de verwoestende brand in zijn café La Belle in IJmuiden. Een half jaar later doet hij tegenover RTV Noord-Holland voor het eerst zijn aangrijpende verhaal.

Sidney (36) kan zich maar weinig herinneren van de bewuste nacht van 17 op 18 april, vertelt hij aan de keukentafel in zijn ouderlijk huis. Wat hij wel weet, heeft hij gehoord van anderen. Het is rond 01.45 uur als hij in zijn café aan de Zeeweg in IJmuiden iets vreemds hoort en op onderzoek uitgaat. Hij loopt naar boven waar hij mogelijk een deur heeft opengetrokken. Een explosie volgt. Hij wordt tegen de grond gesmakt en ligt daar in een zee van vlammen. In no time verbrandt bijna zijn hele lichaam.

In levensgevaar
Ondanks zijn zeer ernstige verwondingen weet hij op eigen kracht op te staan. Hij heeft gehoord dat hij op de ramen van de buren heeft staan kloppen en naar de buurjongen is gelopen. “Ik heb mazzel gehad dat ik daar niet bewusteloos ben blijven liggen”, blikt hij terug. “Als het goed is, ben ik zelfstandig naar buiten gekomen en bij de buren in bad gegaan.” Terwijl de metershoge vlammen nog uit het dak slaan, wordt Sidney naar het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk gebracht. Daar blijkt hoe ernstig hij eraan toe is. Zijn lichaam is voor bijna zeventig procent verbrand. Sidney verkeert in acuut levensgevaar. “Hij was heel erg verbrand, had derdegraads brandwonden op meer dan de helft van zijn lichaam”, vertelt plastisch chirurg Paul van Zuijlen, een van zijn artsen.

Tientallen pijnlijke operaties
Na de brand vecht hij wekenlang in het ziekenhuis voor z’n leven. Hij moet tientallen pijnlijke operaties ondergaan. Maar zijn herstel verloopt verrassend voorspoedig. Hij is inmiddels zelfs al met zijn vader naar Spanje gefietst. Zijn arts verklaarde hem voor gek, maar die tocht is goed verlopen. Dat is te danken aan zijn positiviteit en mentale kracht, benadrukt Paul van Zuijlen.

Run
Inmiddels gaat het naar omstandigheden zo goed met Sidney dat hij zondag 27 november meedoet aan de Velsertunnelrun. Hij rent mee als ambassadeur van de Brandwonden Stichting om geld op te halen voor het brandwondencentrum in Beverwijk waar hij tien weken lag. Sidney werd na de brand hoogstwaarschijnlijk met een ambulance door de Velsertunnel gereden. Die is diezelfde nacht dichtgegaan wegens groot onderhoud. Op 27 november gaat hij er weer doorheen. Ditmaal op een heel andere manier.

Bekijk hier de documentaire over Sidney van Leeuwen.

Wilt u de Brandwonden Stichting steunen? Doe hier een donatie. Dankzij uw bijdrage zorgt u ervoor dat mensen met brandwonden er niet alleen voor staan. U draagt bij aan het verbeteren van de kwaliteit van (na)zorg, belangrijk wetenschappelijk onderzoek en u helpt mee om noodzakelijke preventiecampagnes te realiseren.