Ga voor minder pijn bij brandwonden

Aquatraining is een manier van revalideren in water. Brandwonden zijn de meest ernstige verwondingen die er bestaan. Iemand die ernstige brandwonden oploopt ligt weken, soms maanden in het ziekenhuis en ondergaat talloze operaties. Het herstel van brandwonden is pijnlijk. De huid zit strak en de littekens trekken. Elke beweging doet pijn. Revalideren is noodzakelijk om te herstellen. In het water is bewegen door de gewichtloosheid minder zwaar. Brandwondenpatiënten lijken in het water sneller te herstellen en kunnen vervolgens eerder hun oude leven weer oppakken.

Waarom brandwondenpatiënten jouw hulp nodig hebben

In Nederland worden per jaar ongeveer 10.000 mensen met brandwonden op de Spoedeisende hulp behandeld en 85.000 door de huisarts. Per jaar worden er circa 900 patiënten opgenomen in één van de drie brandwondencentra van Nederland. Zij hebben ernstige tot levensbedreigende brandwonden.

Ernstige brandwonden zijn de meest complexe en pijnlijke wonden die er bestaan. Het zijn vaak grote, open wonden. De prioriteit is om deze wonden dicht te krijgen. Zodra deze (bijna) dicht is, wordt begonnen met revalidatie. Hoe eerder hoe beter.  Maar als de wonden net of nog net niet dicht zijn, is de huid kwetsbaar. De huid trekt strak. De patiënt is bang om te bewegen. Bang voor de pijn. Bang dat de wonden weer open gaan.

Meer weten over brandwonden?

De Nederlandse Brandwonden Stichting wil brandwonden voorkomen en het leed ten gevolge van brandwonden tot een minimum beperken. Wil je meer weten over brandwonden? Kijk dan op onze website brandwondenzorg.nl.